وداع مردم با شهدای <گلستان هفتم>







دادستان تهران از صدور کیفرخواست در مورد عامل شهادت سه نفر از مأمورین ناجا به اتهام قتل عمد خبر داد و گفت که به درخواست قصاص اولیای دم، فردی که سی‌ام بهمن ماه با اتوبوس سه نفر از مأمورین ناجا را به شهادت رسانده، بزودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه خواهد شد. به گزارش میزان و به گفته جعفری دولت‌آبادی، متهم پس از انجام تحقیقات به قتل مأمورین اعتراف کرده است. وی همچنین خبر داد در مورد سایر اتهامات نامبرده به لحاظ ادامه تحقیقات متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.
همزمان با این خبر، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌وگوی ویژه خبری، روند وقوع درگیری دراویش با نیروی انتظامی را تشریح کرد. وی منشأ درگیری‌ها را 29 بهمن ماه عنوان کرد و گفت:  ماجرا از این قرار است که گشت موتوری پلیس به دو پراید در سطح شهر مشکوک شده و دستور ایست می‌دهد، اما خودروها با
بی توجهی بر سرعت خود افزوده  و متواری می‌شوند.
پس از دقایقی تعقیب و گریز، یکی از خودروها به محاصره نیروی انتظامی درمی‌آید و در این هنگام راننده این خودرو به خودروی مظنون دوم پناه می‌برد که در نهایت خودروی دوم هم متوقف و سرنشینان آنها متواری می‌شوند و خودرو‌ها به کلانتری ۱۰۳ گاندی برده می‌شود. سردار رحیمی افزود: پس از توقیف خودروها، فردی به کلانتری ۱۰۳ مراجعه و گزارش اعلام سرقت خودروی پرایدی با مشخصات خودروی توقیف شده می‌دهد؛ بلافاصله نیروهای ما او را بازداشت و پس از تشکیل پرونده راهی دادسرا می‌کنند. اما در طول مسیر یک دستگاه پژوه ۴۰۵ مسیر را می‌بندد و با یورش به سمت خودروی انتظامی و مورد ضرب و شتم قرار دادن مأمورین، دو متهم را فراری می‌دهند. در طول این اقدام یکی از متجاوزین دستگیر و بقیه فرار می‌کنند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: ساعت ۱۲ روز بعد از حادثه، حدود ۶۰ نفر از طرفداران و اعضای فرقه‌ای خاص، جلوی کلانتری ۱۰۳ پاسداران تحصن می‌کنند و خواهان آزادی متخلف و ضارب می‌شوند؛ این روند تا ساعت ۵ عصر منجر به مسدود شدن خیابان پاسداران توسط این افراد می‌شود. آنها حتی با مردم عادی که قصد تردد داشتند هم درگیر و اقدام به ورود به کلانتری می‌کنند اما با تیراندازی هوایی نیروهای انتظامی، تعدادی از آنها دستگیر و تعدادی به خانه‌های گلستان هفتم پاسداران پناه می‌برند. به گفته سردار رحیمی، تعداد زیادی از افراد بازداشت شده کسانی هستند که ماه قبل مقابل زندان اوین تجمع و خواهان آزادی چند زندانی شده بودند.
تخریب  ۲۶ دستگاه خودروی شخصی و ۱۹ پلاک منزل واحد مسکونی
فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: بنیان و آغاز آشوب اصلی خیابان پاسداران از لحظه برخورد عامدانه یک دستگاه اتوبوس با نیروهای انتظامی و شهادت ۳ تن از سربازان و مجروح شدن ۹ نفر از نیروهای انتظامی بود که پس از آن ۲ نفر از سرکردگان دراویش ساکن در خیابان هفتم برای مذاکره به کلانتری آمدند. آنها ابتدا گفتند: «این اراذل هیچ گونه ارتباطی با ما ندارند» اما برای پایان یافتن غائله آماده همکاری و صحبت با شورشیان هستند. آنها پس از ۲ ساعت دوباره بازگشتند اما حرفی برای متقاعدسازی ما نداشتند. اینجا بود که نیروی انتظامی، مقتدر و توانمند وارد عمل شده و گردانندگان و عاملان اصلی آشوب‌های خیابانی را در عرض ۲ ساعت بازداشت و محل را پاکسازی کرد. وی ادامه داد: راننده اتوبوسی که اقدام به زیر گرفتن نیروهای انتظامی کرد، دارای پرونده‌های قضایی سنگین است و سال‌ها با فرقه نامبرده همکاری و رفت و آمد داشته است. به گفته سردار رحیمی، در این حادثه  ۲۶ دستگاه خودروی شخصی توسط آشوبگران تخریب و ۱۹ پلاک منزل واحد مسکونی هم مورد تجاوز و تخریب واقع شده است. او در پایان تأکید کرد: توقع من این است که این فرد ضد انقلاب داعشی در حداقل زمان ممکن به آنچه سزاوار است یعنی اعدام برسد.
درخواست برخورد قضایی سریع و اشد مجازات برای عاملان حادثه پاسداران در دو روز گذشته از سوی دیگر مسئولان قضایی و امنیتی مطرح شد. از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که با اشاره به اغتشاش چند روز اخیر در خیابان گلستان هفتم تأکید کرد: جمهوری اسلامی با بانیان این اغتشاش‌ها برخورد قاطع خواهد کرد و ریشه این نوع فتنه‌ها را خواهد خشکاند.
اژه‌ای: بازداشت شدگان بی گناه یکی دو روز آینده آزاد می‌شوند
در همین باره  غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه گفت: به دادسرای تهران تأکید شده با سرعت و جدیت در مورد همه عوامل مخلّ امنیت و آرامش مردم و کسانی که تحریق و تخریب داشته‌اند و برای به شهادت رسیدن عزیزان ما اقداماتی مشابه اقدامات جریان‌های تکفیری و داعشی انجام دادند، با تمام توان وارد شده و هر چه سریع‌تر پرونده آنها را تکمیل و کسانی را که در این راستا مجرم هستند، به دادگاه معرفی کنند.
وی تصریح کرد: ابتدائاً عده‌ای با یک قانون‌شکنی به ظاهر ساده وارد قضیه‌ شدند و  در حمایت از فردی که به اتهام سرقت یا داشتن خودرو سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته بود و قرار بود از او تحقیق کنند، به صورت قلدرمآبانه و برخلاف قانون، در مقابل کلانتری تجمع کرده و می‌خواستند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و در مقابل پلیس و کلانتری ایستادگی کنند. متعاقب آن با الهام گرفتن از بعضی از جریان‌های بیرون و با بعضی تحریکاتی که شبکه‌ها و ماهواره‌های معاند انجام دادند، برخی افراد اقداماتی کردند که ملاحظه کردید و مردم ما شاهدش بودند. وی ادامه داد: اگر پلیس در برخورد با اخلال‌گران امنیت و آرامش مردم در خیابان پاسداران که یک خیابان کم عرض اما پر رفت و آمد و شلوغی است و در آنجا مراکز تجاری و مسکونی زیادی قرار دارد، در ساعت‌های آخر روز و یا ساعت‌های اولیه شب وارد عمل می‌شد، چه بسا که ممکن بود خسارات بیشتری به مردم وارد شود و خدای ناکرده کشت و کشتار بیشتری هم به وسیله اخلال‌گران صورت می‌گرفت. محسنی اژه‌ای افزود: درحال حاضر کسانی که مسبب اصلی هستند، در حال شناسایی شدن توسط بازجویان و قضات پر تلاش دادسرای تهران هستند.
 معاون اول قوه قضائیه در عین حال گفت: در قضایای مشابهی که جریان خیابانی است، ممکن است افرادی در آن لحظات و در آن ساعت‌ها دستگیر شوند؛ بالاخره وقتی اغتشاش هست، افراد مجرم اصلی، افراد کم گناه و احیاناً حتی افرادی بیگناه در آن لحظات اول دستگیر می‌شوند؛ اما این بدان معنا نیست که همه آنها نگهداری می‌شوند. کسانی که تصادفاً در این اغتشاشات وارد شدند و گناهی نداشتند و مثلاً درحال عبور از منطقه بودند، اینها بلافاصله شناسایی و آزاد می‌شوند؛ اما برخی عوامل اصلی نگهداری می‌شوند. کسانی که مجرم باشند، مجازات خواهند شد و کسانی که مجرم نباشند، ولو اینکه آن شب دستگیر شده باشد، آزاد می‌شوند و یا حتی ممکن است در روز‌های آینده برخی از افراد بازداشتی را بتوانیم با قرار تامین و یا حتی بدون قرار آزاد کنیم.
منتظری: دشمن تحت پوشش دراویش دنبال ایجاد آشوب است
حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور اما این حادثه را در ادامه اعتراض‌های دی ماه دانست و در حاشیه سفر به استان هرمزگان گفت:  اگر شما گهگاهی ملاحظه می‌کنید که در برخی از نقاط کشور اغتشاشات و آشوب‌هایی می‌شود، نباید خیلی ساده به آن نگریست؛ باید توجه کنیم که آنها دست بردار نیستند یک روز مانند حادثه دی ماه؛ یک روز به صورت حادثه خیابان پاسداران تهران اقداماتی را می‌کنند و از هر پوششی هم استفاده می‌کنند. وی تصریح کرد: به عنوان مثال دراویش پوششی برای این‌ها شد که بتوانند در آن قالب کار خود را انجام بدهند؛ کسی نگوید این حرف‌ها توهم است.حقیقت است؛ چراکه ما اسناد و مدارک داریم... حادثه خیابان پاسداران دقیقا یکی از توطئه‌هایی است که دشمن به دنبال آن است که تحت پوششی ایجاد آشوب کند. ما با حدسیات صحبت نمی‌کنیم یقین داریم اسناد مستند و غیرقابل انکاری در این زمینه وجود دارد.
تشکر خطیب جمعه تهران از نیروی انتظامی
این موضوع دیروز به تریبون‌های نماز جمعه نیز کشیده شد؛ در تهران حجت‌الاسلام و المسلمین موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت با تاکید بر این که« در آشوب‌های خیابان پاسداران عده‌ای امنیت جانی و مالی مردم را به خطر انداختند و ما این اغتشاشات را به شدت محکوم می‌کنیم» اظهار کرد: از اقدامات سنجیده و عاقلانه نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم که مدبرانه این اغتشاشات را خاتمه دادند. وی همچنین از دستگاه قضا خواست تا با این جنایتکاران که معترض به خانه، مغازه و ماشین‌های مردم شدند به شدت و قاطعیت رفتار کنند. سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد  اما با لحنی تندتر تمامی دراویش را هدف حمله قرار داد و در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: هیچ ‌جای جریان درویشی، عرفان نیست، این انحراف است. این دکانی است که دشمنان ما درست کردند. به گزارش ایلنا، وی با تأکید بر اینکه دراویشی که به آنها گنابادی می‌گویند دراویش ملاسلطانی هستند، خاطرنشان کرد: این جریان با حمایت جاسوس‌های انگلیسی راه انداخته شد و رهبری این فرقه به صورت موروثی بوده است. این چه جریانی است که وقتی آقا به درک می‌رود، فرزند او مرشد و قطب می‌شود؟ این انحراف است. از دل این انحراف در جریان گلستان هفتم، بلوا و اغتشاش و ضرب و شتم ایجا شد.
وی با تأکید بر اینکه آن آشوب‌ها، معمولی و تصادفی نیست بلکه برنامه‌ریزی انگلیس و امریکا است، ابراز داشت: جریان درویشی با هیچ معیاری از معیارهای مذهب و دین و حتی معیارهای عرفای بحق سازگار نیست. سبیل کلفت و گیس کجای دین ماست؟ آنها جریان جاسوسی دشمن هستند.


برش
تشییع پیکر 3 شهید نیروی انتظامی
وزیر کشور: اکثریت صف خود را از   اقلیت افراطی خیابان پاسداران جدا کنند

آیین تشییع پیکر سه تن از شهدای فاتب استوار دوم رضا امامی، استوار دوم محمدعلی بایرامی و سرباز رضا مرادی علمدار از نیروهای یگان امداد پلیس تهران بزرگ که دوشنبه شب در حادثه خیابان پاسداران به شهادت رسیدند، با حضور سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و جمعی از مسئولان  روز پنجشنبه در محل ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد.
به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم تشییع شهدای خیابان پاسداران، گفت: ‌ما اخبار دقیقی داریم که افراطیون این جریان به دنبال کشته‌سازی بودند تا بتوانند با دادن کشته انگیزه لازم را برای تحریک ایجاد کنند اما باز نیروی انتظامی با درایت و دادن فرصت و با مذاکرات و با همه اقداماتی که ناشی از تعقل، خردورزی، هوشمندی و احساس مسئولیت این نیرو بود، تلاش کرد تا این مهم اتفاق نیفتد. ما  از برنامه‌های همه گروه‌هایی که به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند، مطلعیم.
رحمانی فضلی با اشاره به اقتدار نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: برای نیروی انتظامی سهل است که بخواهد یک واقعه‌ای را با 100الی 200 نفر یا 500 نفر یا هزار نفر به عنوان کسانی که به حقوق عمومی تجاوز می‌کنند و امنیت عمومی را مورد خدشه قرار می‌دهند و موجب نارضایتی مردم می‌شوند، برخورد سریع و قاطع داشته باشد اما ما می‌دانستیم آنها به دنبال چه چیزی هستند و چه اهدافی را دارند، نگرانی عمده ما این بود که در جریان عملیات خود آنها اقدام به کشتن خودشان کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه «ما اقتدار و شجاعت را در خرد و عقلانیت می‌دانیم»، تأکید کرد: ما از این موضوع مطلع بودیم بنابراین نیروی انتظامی فرصت داد و کار اطلاعاتی دقیق کرد و تمام سرشاخه‌های آنها را شناسایی و درست در زمانی که  اتمام حجت‌ها بر همه اینها تمام شد ظرف 10 دقیقه نیروی انتظامی وظیفه خود را انجام داد.
او ادامه داد: ‌یک بی‌عقل خشونت‌طلب افراطی پشت یک ماشین نشسته و به انسان‌های بیگناهی که مطلع از اطراف‌شان نیستند حمله می‌کند، نمونه این عملیات‌ها را ما در جریان خشونت طلب افراطی کفر داعش دیده‌ایم. ما می‌دانستیم کسانی که به ظاهر از عرفان و عشق و آزادی صحبت می‌کنند با خنجر و دشنه و تیغ و درفش وارد می‌شوند. برای همین خواستیم تا صف اکثریت این جریان از صف اقلیت آنها جدا شود. ما انتظار داشتیم و داریم که جریان اکثریت با عقلانیت، منطق و درایت  این جریان اقلیت افراطی وابسته را شناسایی  و صف خود را از این افراد جدا کنند.